Dag 7 - Reisverslag uit Brussel, België van Paul en Marijke Kuijeren - WaarBenJij.nu Dag 7 - Reisverslag uit Brussel, België van Paul en Marijke Kuijeren - WaarBenJij.nu

Dag 7

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul en Marijke

24 Mei 2009 | België, Brussel

Dag zeven,
Van Geraardsbergen naar Tournai
Vanmorgen vroeg eerst onze jarige gastvrouw Cindy toegezongen samen met haar man en kind. Daarna heerlijk ontbeten en alle spullen weer opgeladen. Franky wilde eerst nog wat foto´s van ons maken voor zijn website. Toen rustig aan vertrokken naar Tournai/Doornik. eerst een flink stuk over de echte belgische kaseiën en daarna een flink stuk over een modderig jaagpad langs de Dender. Wat alletwee geen onverdeeld genoegen was. Daarna kwamen er weer goede wegen en vooral een schitterend heuvellandschap. Dat betekent dan natuurlijk wel even flink doortrappen de heuvels op. Daar bleek ook dat de versnelling van Marijke niet goed was afgesteld, dus midden in het land, fiets op zijn kop en de derailleur afstellen. Wij hebben ongeveer 30 km in een soort spookland gereden het was warm weer en er was letterlijk niemand op straat. Het leek wel of iedereen huisarrest had. Af en toe een paar spelende kinderen op een erf maar er was vrijwel niemand op de kleine landweggetjes die wij reden. Behalve een stuk of tien Jehova getuigen met hun kleine kinderen bij zich. Na 33 km kwamen wij eindelijk het eerste winkeltje tegen en daar vlak bij een heel klein kroegje waar wij onze felbegeerde koffie konden krijgen. Een giller om in zo´n kroegje te komen. Vier mannen die zwijgend aan een tafeltje zitten te kaarten en een paar anderen die vanuit een ander tafeltje commentaar geven. Een dik moeke achter de tap die alleen het hoogst noodzakelijke zegt. Afijn wij waren weer voldaan. Tournai lag op 53 km van onze startplaats dus dat viel wel mee vandaag, zeker met de hitte die wij hadden. Morgen schijnt het nog warmer te worden!!
Het Hotel dat ik gisteren al besproken had (bij gebrek aan een B&B hier in de buurt) ligt helemaal in het centrum van Tournai en dat zullen wij weten ook. Het hotel ligt aan een leuk plein waar het vanmiddag heel rustig was, dus wilden wij graag een kamer aan de voorkant.
Eerst gingen wij even douchen en de stad in. Het buitengedeelte van de stad is vreselijk maar de stad heeft wel een gezellige grote markt met veel restaurantjes en cafe´s en veel mooie oude trapgevels. Na een paar uur weer terug op de kamer om even uit te rusten voor de avond.
Maar toen bleek dat tegen de avond het plein bij ons hotel vol begon te stromen met mensen. Eerst voor een accordeon festival, wat op zich nog wel leuk was met allerlei meezingers en veel hippie achtige mensen. (lange haren, veel baarden oude slordige kleding etc.) Wij gingen zelfs naast de kroeg waar zij speelden een hapje eten. Maar in een andere kroeg op het plein werd een groot TV scherm geïnstalleerd waar, zo bleek later een voetbal wedstrijd op getoond werd voor een paar honderd mensen. En niet zomaar een voetbalwedstrijd, nee beslissende wedstrijd tussen Anderlecht en Standaard Luik om het kampioenschap van Begië. En aangezien wij hier in Wallonië zitten en Standaard Luik ook Wallonië is, zijn ze hier dus voor Luik. En laat Luik nou winnen!!! Gevolg: Nu al een paar uur luid toeterende auto´s op het plein, veel lallenden en schreeuwende mensen, luide muziek en alles wat bij een kampioensfeest hoort. Hadden wij dan toch maar voor een kamer aan de achterkant gekozen. Het is nu bijna twaalf uur en het ziet er niet naar uit dat het binnen een paar uur rustig wordt. Afijn wij zullen (met oordoppen) toch maar proberen te slapen.

Een hartelijke pelgrimsgroet,
Paul

• 24 Mei 2009 - 22:13

Riet:

dan zaten wij vanmiddag beter en rustiger in de zonnige pastorietuin van Bert v.d.plas met onze hapjes en drankjes.
    Erg gezellig.
    Maar ja, zo'n volksfeest heeft toch ook wel wat, nietwaar

• 25 Mei 2009 - 06:34

Ans:

Paul wat kun jij toch geweldig leuk schrijven. Zie alles voor me. geniet echt mee met jullie reis.
    Liefs Ans

• 25 Mei 2009 - 07:39

B&B Hakuna Matata:

Hoi fietsende vrienden. Nogmaals dank voor de overnachting en fijne attentie aan Cindy's verjaardag. Jullie zijn toffe mensen. Men zegge het voort tot in Santiago en erna. Moet wel een verschrikking geweest zijn in het hotelletje en de feestvierders na Hakuna Matata ! CIAO
    Franky, Cindy, Jasper en Sarah. het ga jullie goed en tot weerziens! x

• 25 Mei 2009 - 18:31

Hans & Marjoeke:

Marijke en Paul,

Jullie vorderen al lekker.
    Wij nemen aan dat jullie nu de franse grens zijn gepasseerd en nu koersen richting Parijs.
    Gaat het weer goed met jou Marijke?
    Geniet maar lekker en neem zonodig een dagje extra rust zodat je nog meer van de omgeving kunt beleven! Hopelijk blijft jullie het slechte weer bespaart!