Dag 41 - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Paul en Marijke Kuijeren - WaarBenJij.nu Dag 41 - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Paul en Marijke Kuijeren - WaarBenJij.nu

Dag 41

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul en Marijke

27 Juni 2009 | Spanje, Arzúa

Dag een en veertig.
Van Samos naar Arzúa
Eerder heb ik op deze plaats gezegd dat het venijn van deze tocht in de staart zit. Toen ik dat schreef wist ik zelf niet hoe waar dat eigenlijk was. Ook vandaag was het weer flink beulen. In het boekje staat dan keurig: klim 5 km, klim 12 km, 7 tot 8 %, drie rivierdalen met klimmen tot 10% etc. Dus vandaag geen hoge toppen (alles bleef tussen de 300 en 720 meter), maar tot de laatste meter in Santiago is er geen kilometer vlak land hier. Het is alleen maar klimmen en dalen, ook morgen nog. Kortom het was weer een zware dag, maar evengoed met 95 km op de teller. Maar dat komt meer omdat er eerder geen goede slaapgelegenheid was en vooral Marijke na een bord pasta vanmiddag nog wat energie over had en kilometers wilde maken(!) Zo komt het dat wij op dit moment precies 50 km van de Kathedraal van Santiago de Compostella zitten. Dus normaal gesproken zouden wij daar morgenmiddag kunnen zijn.
Voor mij een goede gelegenheid om ook even terug te kijken op deze geweldige reis en indrukwekkende ervaring en een aantal mensen te bedanken. En dan bedoel ik vooral de mensen die ons zo geweldig gesteund hebben via de reacties op deze Weblog en de SMS-jes en telefoontjes.
Op het gevaar af dat ik iemand vergeet ga ik toch proberen de complete lijst met namen te noemen.
Allereerst de trouwe en zeer regelmatige fans:
Henk en Riet, Fred en Anja, Hans en Marjoeke,Riet en Aad, Ans, Floris, Maartje, Pepijn en Sanne. Jullie berichten SMS-jes en telefoontjes, met en zonder humor, waren iedere keer weer een geweldige steun voor ons. Het was elke keer weer een kick om ze te lezen of jullie te horen.
Maar ook de mensen die minder vaak hebben gereageerd, hebben hun steentje bijgedragen aan deze prestatie van ons. Ik noem ze in totaal willekeurige volgorde: Wil en Koos, An, Nel en Ad, Jan en Marijke, Peter en Mieke, Wim Breukel, Margit Woudenberg, Ans Woudenberg, Wiecher Posthuma, Ada Schuurman, Josine en Hans de Boer, Marjolijn Boon, Dick en Marry Dortmunt, Anneke en Nico de Ruijter, Djoeke en Cees, Lonneke van Kuijeren, Lenny en Bart,Petra Jabroer, Anneke en Gert, Henk en Hetty, Ank Boerman, Meggy Bottelier, Dinie, Alie Magielse.
Voor zover ik kan nagaan hebben al deze mensen minimaal een keer één (maar vaak meer) reactie op de site achtergelaten. En dat vonden wij heel leuk. Heel hartelijk dank daarvoor!!! Het was een hele stimulans voor ons om door te gaan. Op de site zie ik nooit e-mail adressen van mensen die iets schrijven dus heb ik jullie nooit persoonlijk kunnen antwoorden. Dus daarom bij deze.
Mocht ik onverhoopt iemand vergeten zijn vraag ik daarvoor hierbij mijn excuses.

Morgen dus nog even echt de laatste loodjes en dan is het voorlopig even afgelopen. Misschien dat wij een paar dagen later nog doorfietsen naar Kaap Finisterre. Dat werd vroeger gezien als het einde van de wereld. (dat is het nog steeds een beetje als je daar bent). En daar kun je dan wat kleren verbranden zodat je met een heel nieuw leven kunt beginnen. Maar zover zijn wij nog lang niet. Eerst morgen maar gewoon eens een flink stuk gaan fietsen, inclusief de nodige klimmetjes, totdat wij op het plein voor de kathedraal staan. Er hangen daar verschillende Webcams, die je thuis op de computer kunt bekijken. Gewoon even googelen. Als wij op een gegeven moment te zien zijn zal dat zijn bij de fontein op
Praza de Praterias. Ik durf nu echter geen tijd te noemen.

Een hartelijke pelgrimsgroet
Paul

• 27 Juni 2009 - 20:42

Enrico E Maria:

woorden schieten te kort,
    een wereldprestatie, petje af alweer 95 km ipv de geplande 45 en op en af en gewoon doorgaan. als je het mij vraagt eet marijke voortaan alleen nog maar spaans eten. als ze onderweg tegen je zeggen "el veneno se esta en la cola of rabo" dan zeggen ze eigenlijk een oude spaanse wijsheid n.l. het venijn zit in de staart. jullie hebben dat goed begrepen en rijden daarom in een keer door naar santiago. 50 km is een peulenschil. blijft de opmerking van maartje...ik zou het wel weten...een keer samen in een echte refugio en de rest van je leven...??
    sterkte morgen en begin niet te vroeg anders kom je te vroeg aan in santiago zonder fans..of frans? oja, sterkte met dat totje naar finistere, geef alleen de benen en het hoofd een paar dagen rust, anders wordt het misschien teveel.
    kus van ons.

• 27 Juni 2009 - 20:43

Hans En Marjoeke:

Wauw, wat zijn jullie lekker dichtbij Santiago. Nog een paar ups en downs,maar dat is voor jullie dagelijkse kost dus daar lachen jullie om!
    Stelletje kanjers, gaan gewoon in 6 weken op de pedalen, bergie op, bergie af naar Santiago de Compostella !!!
    Nog even puffen en hijgen en dan.... Wij wensen jullie een mooie, goede en behouden aankomst.

groetjes Hans en Marjoeke

• 27 Juni 2009 - 20:45

Anja En Fred:

Salutem, Biertje(s)! Fantastisch maar nu even serieus: wat gaat er morgen gebeuren? De geschriften en de katholieke katechismus spreken over het verkrijgen van aflaten: in allerlei gradaties: 100 dagen voor het zoenen van Petrus voeten van zijn beeld in de Sint Pieter, 9 jaar voor iedere trede die je op je knieen beklimt van een Sancta Trapeza in Rome (waar ligt die)? Een volle aflaat is de kwijtschelding ten overstaan van God voor "de tijdelijke straffen" van de gedane zonden. Men spreekt van een reinigingsproces! Je omzeilt daarmee jaren van verwarming in de hel of het vagevuur. Zo spreekt men in Lucas 3:3-18 maar ook bij Jakobus 2:18 over het boete doen voor de zonden. De eerste kruistocht leverde de ridders van toen een volle aflaat die stond voor de vervanging van 7 jaar vagevuur!. Maar nu jullie morgen: een volle aflaat voor de tijdelijke straffen van de dingen die je eigenlijk niet had mogen doen.Daarvoor diende de fietstocht naar Santago?!. Afzien in zondige onderdanigheid maar nu gelouterd worden op het plein van Santiago de Compostella. Het zou (een)doodzonde zijn als je daar niet geweldig van zou genieten!! succes met de laatste 55000 meter en heel veel plezier!
    anja en fred

• 27 Juni 2009 - 22:25

Koos En Wil:

.Zojuist verslag nr 41 gelezen; de bekende laatste loodjes.Wij zijn blij dat jullie er bijna zijn. Geniet intens van het feit dat je daar bent
    en deze prestatie geleverd hebt en bedenk dat het aan betrekkelijk weinigen gegeven is dit zo te beleven en jullie initiatief zo beloond te zien. Met dank dat wij hebben mogen meegenieten en zelf de km. in onze benen hebben zitten.
    Met veel groeten uit het vlakke land met veel zon.
    Wil en Koos.

• 27 Juni 2009 - 22:35

Ans:

Wel Paul je hoeft ons niet te bedanken hoor. Ik wil jou/jullie bedanken voor de fijne verhaaltjes voor het naar bed gaan. Wat moet ik nu straks!! hi hi haha!
    Nogmaals een pracht en kracht prestatie wat jullie geleverd hebben. Ga morgen zeker een poging wagen om jullie via de webcame te spotten.
    Ga gewoon zwaaien naar jullie hoor!Tot morgen.
    dikke nachtzoen van jullie schoonzus Ans

• 28 Juni 2009 - 08:14

Ans:

Ik bedoel natuurlijk voor het slapen gaan.
    kusje

• 28 Juni 2009 - 09:03

Ans:

He kanjers kan het zijn dat ik jullie gezien heb in rode regenjacks aan. Ha Ha om 10.39 uur op het Plaza de Prtaerias.
    Zwaai Ans

• 28 Juni 2009 - 10:44

Ans:

ha ha dat waqs lachen zeg.
    Geweldig paul en marijke gezien nu echt hoor!!! om 12.40 uur met de fietsen voor de fontein.
    gefeliciteerd zwaaien lukte he