Dag 13 en 14 - Reisverslag uit Chartres, Frankrijk van Paul en Marijke Kuijeren - WaarBenJij.nu Dag 13 en 14 - Reisverslag uit Chartres, Frankrijk van Paul en Marijke Kuijeren - WaarBenJij.nu

Dag 13 en 14

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul en Marijke

31 Mei 2009 | Frankrijk, Chartres

Dag dertien en veertien
Van rueil naar Chartres
De heilige geest is weer even over mij neergedaald op de avond van deze eerste pinksterdag dus heb ik weer inspiratie voor een stukje. Iets wat mij gisterenavond na 92 km klimmen niet meer helemaal lukte. Ik schreef al eerder dat een slaapplaats vind op dit moment vanwege pinksteren en het mooie weer heel moeilijk is. Dat bleek gisteren heel duidelijk. De dichstbijzijnde slaapplaats was Chartres en dat bleek 92 km van onze startplaats ´s morgens te liggen. En zelfs daar waren de meeste hotels vol. De eerste helft van de dag was het weer flink klimmen met klimmetjes van 7% gedurende 2 en 3 km lang. Dat was flink afzien! Tussen de middag even in een dorp koffie gedronken en inkopen gedaan zoals drinkyoghurt, bananen, druiven, broodjes en water. Want wij wisten dat het een lange dag zou worden. Gelukkig was het mooi weer.
Ondertussen kwamen wij nog een nederlander tegen die slechts één zijtas aan zijn fiets had hangen en toch naar Compostella ging. Het bleek dat zijn dochter met de camper steeds vooruit reed met al zijn bagage en hij dan in de camper ook kon slapen.
Om zes uur konden wij de fietsen bij het hotel neerzetten en lekker gaan douchen. Daarna nog even de stad in voor een hapje en nog een even de beroemde Kathedraal in. Toen nog even naar een internetcafe om een slaapplaats voor morgen te zoeken wat gelukkig vrij snel lukte. Vervolgens vroeg naar bed want ik ben ook nog eens snipverkouden geworden.

Vanmorgen het begin van een stralende dag. Gisterenavond hadden wij besloten om vandaag maar 8 km te fietsen, namelijk naar de Chambre d´hote waar wij nu zitten een paar km ten zuiden van Chartres.
Als ontbijt kochten wij een stel heerlijke verse Croissants bij de bakker en gingen die bij een cafeetje vlak naast ons hotel op het terras opeten. Dat zagen wij andere mensen namelijk ook doen en kennelijk was dat voor het cafe geen bezwaar, zolang je daar maar koffie of thee bestelde.
Daarna opnieuw naar de kathedraal maar nu wat uitgebreider. Vervolgens bij het VVV naar een wasserette gevraagd en die bleek er nog te zijn ook en nog belangrijker, ook nog open op eerste pinksterdag! Dus snel de fietsen en alle bagage opgehaald en wij naar de wasserette. Alle vuile troep erin en wij ondertussen op een terrasje koffiedrinken. Prachtig, één van ons tweeën moest steeds even gaan kijken omdat de droogtrommel het steeds maar 9 minuten deed dan moest en weer een euro in. Een giller!
Toen weer naar de kerk om voor de derde keer proberen een stempel in ons pelgrimspaspoort te halen. (de eerdere twee keren waren er net hoogmissen bezig) En toen wij uit de kerk kwamen stonden daar opeens twee nederlandse mannen met hun vrouwen nieuwsgierig om onze fietsen heen. Het bleek dat de mannen ook op weg waren naar Compostella maar dat ze materiaalpech hadden gehad en nu hier gestrand waren. De vrouwen waren nu naar Chartres gekomen om de twee teleurgestelde mannen op te halen. De vrouwen waren zelf ook wel teleurgesteld want zij hadden zelf ook andere plannen. Even een leuk gesprek met deze mensen gevoerd en natuurlijk de nodige ervaringen uitgewisseld.

Gezien het feit dat de fransen op zondag vrijwel allemaal uitgebreid lunchen en dat dan de meeste restaurants ´s avonds dicht zijn hebben wij dat ook maar gedaan. Toen wij net klaar waren en naar de Chambre d´hote wilden gaan fietsen, zagen wij bij de kerk drie volbepakte damesfietsen staan. Dat kon maar één ding betekenen: de drie nederlandse dames van dag 9 en dag 12 (niet vermeld) waren weer in de buurt. Wij de kerk in en ja hoor daar stonden zij te praten. een hartelijk weerzien volgde. Na even praten besloten wij nu maar eens even wat te gaan drinken met elkaar. Dus onder de IceThea allerlei ervaringen uitgewisseld.
Twee zussen en een vriendin. Ank, Marijke en Diny. gaan tot Tour want daarna moeten twee van de drie weer aan het werk. Ook zij hadden afgelopen nacht heel veel moeite om een slaapplaats te vinden en hebben uiteindelijk in een paarden manege geslapen. De dag daarvoor hebben zij geslapen in het onooglijke hotel dat wij hadden afgewezen omdat het er zo verschrikkelijk smerig was. Wij hebben heerlijk bijgekletst en half afgesproken dat wij elkaar in Tour wel weer zien. Zij gingen nu in de jeugdherberg slapen.
De 8 km was evengoed nog wel even pittig met een hele fles rosé in de benen maar wij zitten nu weer in een schitterende Chambre d´hote met vier kamers waarvan wij de kamer boven hebben die helemaal uitkijkt op de korenvelden met in de verte de twee torens van de Kathedraal van Chartres. Wij hebben hier boven een soort eigen apartement. en hebben net in de hele ruime tuin een paar uur heerlijk in de ligstoelen gelegen en zijn lekker weggedommeld. Dat is ook wel weer eens lekker voor de verandering!

Nog even overwogen om hier morgen nog te blijven maar, wij gaan morgen toch weer heerlijk fietsen. En de heilige geest gaat vast nog wel een dagje met ons mee!

Een hartelijke pelgrimsgroet,
Paul

• 31 Mei 2009 - 21:12

Marijke Vogels:

Hoi stoere fietsers!

Even een berichtje van Vogelwaarde. De ooievaar is nog niet geland, dus wat dat betreft alles nog steeds rustig bij Lisa en Walter. Vannacht hebben we Senna hier te slapen, mét waterpokken, dus af en toe huilend van de jeuk maar overdag hebben we weer genoten!
    Wij volgen jullie verhalen met veel plezier en nemen diep ons petje af voor jullie doorzettingsvermogen. We herkennen de situaties een beetje omdat we ook diverse fietsvakanties gedaan hebben. Vooral de laatste kilometers vallen tegen en zéker als je dan ook nog op zoek moet naar een lekkere maaltijd, dan kan je dat bijna niet meer opbrengen. Ook de opgebroken weg met de optimistische gedachte, dat valt vást mee(dus niet!en moet je ploeteren door half-zacht asfalt)komt ons bekend voor.
    Maar ga door, en geniet vooral van jullie inspanningen en ontmoetingen én Frankrijk! Veel liefs van Jan en Marijke

• 31 Mei 2009 - 22:18

Wil En Koos:

Jullie reisverslag t/m 13
    met veel interesse en bewondering gelezen maar
    jullie hebben het geluk dat wij vandaag in de Hoogmis Veni Sante Spiritus hebben gezongen want wij hebben gemerkt dat de H.Geest tijdens jullie fietstocht meerijdt.Ook de H.Jacobus houdt een oogje in het zeil en zit al op jullie te wachten.
    Veel groeten en sterkte gewenst. :Wil en Koos.

• 01 Juni 2009 - 10:28

Ada Schuurman:

Dag Marijke en Paul
    Ik heb zojuist de verhalen totnutoe gelezen en ik krijg er helemaal de kriebels van!
    Ondanks de regen wind en het afzien lijkt het mij heerlijk om samen voor lange tijd te fietsen en te gaan en staan waar en wanneer je maar wilt.
    Mijn fietsmaat geniet van China en ik ben aan het aftellen.
    Intussen dochter Elske weer veilig ui Pakistan terug met bijzondere verhalen en foto's waardoor ik het gevoel krijg dat zij als figurant heeft meegedaan in een toneelstuk.Sanne kampeert in haar eentje op een strandje in de buurt van Tahiti, kortom ik ga mij niet meer zorgen maken om die malle kinderen en vandaag van een mooie zonnige dag genieten!Ooit hoop ik met Willem naar Santiago te fietsen en intussen geniet ik mee met jullie enthousiaste verhalen!
    Lieve groet van Ada

• 02 Juni 2009 - 21:14

Floris:

Met een camper voorruit rijden was ook ons eerste plan voor jullie 60e verjaardag. Toen bleek dat een fil over jullie leven maken voordeliger was:)

Btw: Zaterdag afscheidsfeest van Thijs en Boukje gehad (gaan naar Bali voor nog niet bekend hoe lang).
    Goed concept, top verzorgd: Vondelpark, zon, uitstekende catering, ca. 40 vrienden, familie, kennissen. Topdag gehad, erg jammer dat we ze zo lang moeten missen!