Dag 18 - Reisverslag uit Poitiers, Frankrijk van Paul en Marijke Kuijeren - WaarBenJij.nu Dag 18 - Reisverslag uit Poitiers, Frankrijk van Paul en Marijke Kuijeren - WaarBenJij.nu

Dag 18

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul en Marijke

04 Juni 2009 | Frankrijk, Poitiers

Dag achtien,
Van Dangé St Romain Poitiers
Vandaag was echt een dag waar niet veel boeiende dingen gebeurden. Na een luxe ontbijt en een noodzakelijke hartelijk afscheid van onze kasteel heer en dame (wij hadden eigenlijk nog een dag willen blijven) Gingen wij rustigaan verder naar het zuiden voor een korte etappe. Onderweg in Châtellerault staat een Jacobskerk waar ik in 2003 samen met Henk en Frans op de fiets nog een stempel gehaald hebben in de hoosregen. Er was daar iets bijzonders in die kerk en ik wilde er nu weer even langs want wij hadden alle tijd. In de kerk staat een heel mooi jacobsbeeld vol met jacobsschelpen. Net toen ik een foto wilde maken kwam er een non, de kerk binnen die vroeg of ik een ¨Tampon¨ = stempel wilde hebben voor ons paspoort. Dan moest ik even meelopen. Aan de overkant van de kerk was de pastorie en daar kregen wij met uitgebreid ceremonieël een stempel, maar dan moest er ook nog wel even iets in het gastenboek geschreven worden. Dat is altijd de taak voor Marijke. En het leuke was dat wij daarin precies konden zien wie er vlak voor ons waren. Gisteren een koppel uit West Grafdijk en nog een stel anderen. Wie weet komen wij ze nog tegen.

Na een kleine 50 km kwamen wij al vrij vroeg in onze Chambre d´hote aan. Wij moesten ´s avonds nog wel 3km verderop naar een restaurantje fietsen. Zo gezegd zo gedaan. Lekkere Pizza en pasta gegeten en toen wij net klaar waren, kwamen daar 3 fietsers aan om daar ook te eten. Op grote afstand zag je al dat het ook pelgrims waren. Dus zij schoven aan. Hein, (uit Den Bosch) + Joke en Leo uit Voorhout. Joke is net een maand met de vut, Leo werkt al een paar jaar niet meer. Hein had de anderen pas vanmiddag ontmoet en ze staan nu met elkaar op de camping 2 km verderop. Heerlijk ouderwets zitten kletsen over de route en van alles en nog wat. Zij hadden al over ons gehoord. Wij konden ook over anderen praten die wij allebei ontmoet hadden zoals ¨Paul¨ met maar één fietstas en zijn dochter in de Camper. Er moet ook nog ene Sabine, een verloskundige, vlak achter ons aankomen, maar die had even een rustdag. Ben benieuwd of wij die nog ontmoeten. Zij hadden ook het stukje in het gastenboek in de kerk vandaag gelezen van Marijke, dus zij wisten dat wij vlak voor ons zaten. Dus onverwacht weer een leuke ontmoeting en een gezellige avond.
Wij nemen de Route om Poitiers heen want wij hebben nu wel genoeg steden gezien en Poitiers is niet zo bijzonder behalve dat ze er een goede fietsenmaker hebben!! Maar die hebben wij niet nodig.
Vanaf hier zijn er twee mogelijkheden naar het zuiden. Eerst naar de kust en dan de Gironde oversteken en langs de atlantische kust naar het zuiden (Route Henk 2003)
Of de route dwars door het hele wijngebied van de Bordeaux. Daar hebben wij nu voor gekozen. Maar voorlopig zijn wij daar nog niet. En het weer gaat wat veranderen dus ik ben benieuwd.

Een hartelijke pelgrimsgroet, Paul