Dag 38 - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Paul en Marijke Kuijeren - WaarBenJij.nu Dag 38 - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Paul en Marijke Kuijeren - WaarBenJij.nu

Dag 38

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul en Marijke

24 Juni 2009 | Spanje, Astorga

Dag acht en dertig
Van Mansilla de las Mulas naar Astorga
Na een heerlijke rustige nacht ( dat is qua verkeer en buitenlawaai namelijk niet altijd zo vanzelfsprekend) een lekkere start. Mooi weer lekkere temperatuur en een mooi rustig parcours. Niets te klagen dus. Wij gingen met een ruime bocht ten zuiden van Leon. En kwamen daarna weer op de officiële route. Inmiddels hadden wij toen al 40 km gefietst en ondertussen genoten van talloze ooievaarsnesten boven op kerken en zelfs één bovenop de electriciteitsmast. Sommige kerken hebben op een brede toren wel drie nesten en allemaal bevolkt. Ook zie je ´s morgens vroeg de ooievaars op zoek gaan naar voedsel in het vlakke land. Een mooi gezicht. Na veertig kilometer is het toch wel tijd voor een kopje koffie. Daarvóór was er geen een barretje open dus de allereerste bar die open was stopten wij en raad eens: twee Nederlandse fietsen staan tegen de gevel Jan en Frans zitten daar aan de koffie. Het niet te vermijden koppel. Lekker een kopje speed gedronken en nu ook maar wat adresgegevens uitgewisseld.
Na de koffie was er na een paar kilometer de mogelijkheid voor een grindweg of een omrit via de drukke asvaltweg. De keuze was snel gemaakt, de asvaltweg dus. Tot Hospital de Orbigo een schattig plaatsje met een prachtige lange authentieke brug veel ongelijke bogen en een kerktoren met vier ooievaarsnesten. De moeite waard om een kleine omrit te maken. daarna direct door naar ons einddoel voor vandaag, Astorga. Bij deze plaats begint het klimmen en wij hadden er ook al weer 75 km opzitten dus maar even stoppen. Alleen was het pas half een. Wel erg vroeg om te stoppen. Maar in deze plaats zijn verschillende mooie dingen te zien, zoals een heel mooi gebouw van Gaudi. en een mooie kathedraal. Eerst maar even wat eten! Staan wij voor het Gaudi huis is er het Gaudi hotel. ¨even vragen naar de prijs¨, mooie kamer, uitzicht op Gaudihuis, maar wel wat duur. We denken er even over na. ¨Maar als pelgrim krijgt u 10% korting. OK we doen het. Zo zaten wij om kwart voor een al op onze hotelkamer en konden wij heerlijke douchen. Zo vlug was het nog nooit gegaan. Na de douche een biertje en heerlijk bord spaghetti op het terras aan de overkant. Naast ons zat een Nederland echtpaar dat al twaalf jaar in Spanje, in de buurt van Altea woont en ons allelei wetenswaardigheden kon vertellen.
Toen onze siesta en een bezoek aan het Gaudi huis. Zes jaar geleden was ik er met Henk al geweest maar ik kon mij er niets meer van herinneren. Conclusie: heel mooi. een welkome afwisseling met al die kerken. Er was nu een tentoonstelling over de Camino van Santiago de Compostella. En omdat ze het gebouw precies vandaag 120 geleden begonnen te bouwen was de toegang vandaag gratis. In het museum kwamen wij nartuurlijk Jan en Frans ook weer tegen. Later toen wij buiten kwamen, kwamen net Ronald en Nico aanfietsen, de twee andere Nederlandse mannen die wij al dagen tegenkomen. Na wat praten voorgesteld om samen wat te drinken. Zij gingen eerst het museum in en kwamen later gezellig bij ons zitten om wat te drinken. Later op de avond zouden zij nog 10 km verder fietsen om daar te gaan kamperen. Heel gezellig met hen gepraat en wat technische wetenswaardigheden uitgewisseld. Zij houden namelijk ook met een minilaptop een website bij (www.
ronaldennico.reislogger.nl) Ook waren zij erg geinteresseerd in het E-book van Marijke waar zij veel gebruik van maakt.
Jullie begrijpen dat was weer eens een gesprek wat een kolfje naar mijn hand was.
Afgesproken dat wij in Santiago champagne met elkaar drinken op de goede afloop.
Even later in ons eigen hotel heerlijk een uitgebreid dagmenu gegeten terwijl wij naast een Zuid Afrikaans stel zaten die de tocht te voet aflegt. Heel leuk gesprek gehad in het Zuid Afrikaans en Engels. Een stel met heel veel humor en een groot relativiteits gevoel.
Morgen gaat het echte klimmen beginnen en kan ik mijn uit Nederland meegenomen steentjes neerleggen bij Cruz de Ferro. Maar daarover morgen meer.

Een hartelijke pelgrimsgroet
Paul

Hoi Wiecher,
Bedankt voor je leuke berichtje. Goed dat je nu bij jus Ans zit. Doe haar de groeten van ons.
Ook de groeten aan je ouders. Paul

Hoi Diny,
Het lijkt mij wel aardig om in Santiago Sabine te ontmoeten, wellicht kun je haar dat per SMS melden. Als ik jouw mail adres krijg kan ik jou ons nummer mailen.
Groet
Paul

• 24 Juni 2009 - 21:43

Hans&Marjoeke:

Mooie dag wederom. Wat beleven jullie samen toch veel.
    Paul wij zijn toch wel benieuwd naar de weergave van Marijke. Jouw verhalen geven jouw beeld maar hoe zit het met Marijke? Volgens ons geniet zij met volle teugen!
    De eindstreep is in zicht!
    Geniet samen tot het einddoel!

H&M

• 24 Juni 2009 - 22:14

Fred:

Biertje(s)!!!!!!!!!!!

• 24 Juni 2009 - 22:39

Riet/aad:

het wordt daar in noord spanje een gezellige fietsfamilie met al die ontmoetingen.
    Sterkte morgen met het klimmen .op de kaart hebben we de hellingspercentages al gezien.
    maak jullie borsten maar nat.
    Succes ermee.

• 25 Juni 2009 - 19:13

Alie Magielse:

Hoi pelgrimfietsers.
    Jullie verhalen zijn leuk om te lezen. Fijn dat jullie Frans (mijn man)en Jan tegengekomen zijn. Als jullie ze nog eens zien doe ze dan de groetjes. Voor jullie nog een fijne fietstocht en een behouden thuisreis.Alie