dag 12 - Reisverslag uit Rueil, Frankrijk van Paul en Marijke Kuijeren - WaarBenJij.nu dag 12 - Reisverslag uit Rueil, Frankrijk van Paul en Marijke Kuijeren - WaarBenJij.nu

dag 12

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul en Marijke

29 Mei 2009 | Frankrijk, Rueil

Dag twaalf,
Van Clermont naar Rueil 72 km
Vandaag een hele pittige dag van 72 km op de teller met heel wat lange 2 en 3 km en steile klimmetjes, waarvan twee van 10 % (ter vergelijking het kopje van Bloemndaal is 5 %).
Maar zelfs die van 10% kon Marijke fietsend de baas en hoefde zij niet af te stappen. Ze kwam dan wel meer dood dan levend boven, maar ze deed het toch maar. Vanaf nu is dit iedere dag zo´n beetje vaste prik want het is uit met de kalme rustige heuveltjes.
Dat geeft mij de gelegenheid om eens iets van het lange afstand fietsen in zijn algemeenheid te zeggen, voor degenen die dat nog nooit gedaan hebben. Na zo´n 20.000 km op mijn trouwe Vittorio ben ik intussen een beetje een kenner. Lange afstand fietsen lijkt in ongeveer niets op een recreatief tochtje naar Noordwijk, Bergen aan zee of in de veluwe. Ook al zijn de afstanden die je aflegt misschien wel het zelfde. Ten eerste zeul je, je hele hebben en houwen mee. Dat is zo ongeveer tussen de 20 en 25 kg extra op je fiets. Iedere kilogram moet met jou mee die berg op en ook die laatste kilometers naar die slaapplaats die altijd weer verder is dan je denkt. Bij recreatief fietsen in Nederland start je ´s morgens met een lekker ontbijt en na anderhalf of twee uur zit je al ergens aan de koffie, eventueel nog met appeltaart. Hier is ontbijt geen vanzelfsprekendheid en koffie onderweg is een gok of je iets vind dat ook nog te drinken is. Bovendien haal je het niet in je hoofd om als het regent in Nederland gezellig een dagje te gaan fietsen. Hier doe je dat wel in weer en wind. Vervolgens is het voor iedere lange afstand fietser iedere dag weer een avontuur waar hij/zij een slaapplaats kan vinden. Ik ben net 2 uur bezig geweest om voor morgenavond iets te zoeken en alles is vol, of bestaat niet meer, of wordt verbouwd. Vandaag hebben wij b.v. 20 km verder gereden dan ons plan was omdat er eerder geen fatsoenlijk bed te vinden was. En dan heb je op het eind van de dag iets gevonden en dan moet je nog maar afwachten of er ergens ook nog iets te eten is. Terwijl dat na een dagje fietsen in Nederland eigenlijk heel vanzelfsprekend is dat er in huis of buitenshuis een lekkere maaltijd klaarstaat.
En de volgende dag? die is precies hetzelfde alleen met andere klimmetjes en ander weer en andere ontmoetingen en andere problemen om op te lossen.
Waarom vertel ik dit allemaal? Niet om zielig te doen of zo maar ik eerder heb gemerkt dat mensen daar helemaal geen voorstelling van hebben.
Je kunt hier volgens mij alleen maar echt van genieten als je iets masochistisch hebt. Je moet eigenlijk kunnen genieten van het pijn lijden, net als alle duursporten overigens. Bij marathonlopen was dat precies hetzelfde.
Maar vandaag ben ik toch mijn meerdere tegengekomen. Een man die half april vanuit Egmond gestart was om lopend naar Santiago de Compostella te gaan. Hij wil daar ongeveer 4 maanden over doen. Dat zou ik dus niet kunnen en ook niet willen.
Ik vrees dat wij morgen meer dan 80 km moeten fietsen want daar ligt Chartres en daarvóór is er geen hotel of Chambre d´hote te krijgen.
Dat wordt dus weer een pittige dag. Vandaag was het overigens heerlijk weer en het schijnt dat het nog even zo blijft. Dus wat dat betreft boffen wij. Ik hoop dat jullie in Nederland ook allemaal een fijn en mooi Pinksterweekend tegemoet gaan. Heel veel plezier iedereen.

Een warme pelgrimsgroet
Paul



  • 29 Mei 2009 - 22:21

    Riet:

    dus met pinksteren naar de kerk in chartres
    kijk goed naar de ramen.

  • 30 Mei 2009 - 18:59

    Nel Heijkigers:

    Ik vind het stukje over de uitleg van het lang afstand fietsen heel verhelderend.Ik toog daarmee naar mijn buurman die a.s. donderdag 6 maal de Alp 'd HuZes gaat beklimmen .Dit alles voor de kanker besrijding.Hij oefent al weken.Ik heb het mailtje gegeven ,hij wil graag jou blijven volgen.
    Ik bewonder Marijke ,een echte doordouwer,petje af. groeten Ad en Nel

  • 30 Mei 2009 - 20:36

    Peterenmieke:

    Heerlijk om alles te lezen, voor ons een feest van herkenning natuurlijk. Wij zullen jullie nu 3 weken moeten missen wij vertrekken met camper en fietsen en zonder laptop naar denemarken. Over drie weken hebben we veel te lezen. Goede pelgrimage verder dikke kus van ons.

  • 31 Mei 2009 - 20:41

    Djoeke En Cees:

    hallo stoere fietsers,een warme groet uit denemarken waar wij weer heerlijk een paar zeemijlen hebben gemaakt naar een klein eilandje. als ik de verhalen lees heb ik echt bewondering voor jullie hoor!Het is echt soms even doorzetten he? Maar jullie maken daarentegen ook weer geinige dingen mee. Geniet er lekker van en we volgen jullie! Djoeke voor de wind en Cessie gijp.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Rueil

Santiago de Compostella

Een Pelgrims fietstocht naar Santiago

Recente Reisverslagen:

08 Juli 2009

Het allerlaatste verslag!!

29 Juni 2009

Dag 43

28 Juni 2009

Dag 42

27 Juni 2009

Dag 41

26 Juni 2009

Dag 40
Paul en Marijke

Actief sinds 01 April 2009
Verslag gelezen: 138
Totaal aantal bezoekers 54647

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2014 - 01 Oktober 2014

Paul en Marijke fietsen naar Spanje

18 Mei 2009 - 06 Juli 2009

Santiago de Compostella

Landen bezocht: