Dag 31 - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Paul en Marijke Kuijeren - WaarBenJij.nu Dag 31 - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Paul en Marijke Kuijeren - WaarBenJij.nu

Dag 31

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul en Marijke

17 Juni 2009 | Spanje, Madrid

Dag een en dertig
Van Pamplona naar Puenta La Reina.
De halve etappe die ik Marijke gisteren beloofd had werd toch nog 42 km waaronder een paar stevige klimmetjes en met een teperatuur van 33 graden Celcius, dus dat was niet helemaal volgens afspraak. Maar dan zitten wij nu toch in Puenta la Reina. Deze plaats is vernoemd naar een 900 jaar oude boogbrug die ooit een Koningin (Doña Mayor) heeft laten bouwen om alle pelgrims een veilige overtocht over de rivier de Rio Arga te geven. Vrijwel alle pelgrimsroutes naar Santiago komen hier samen. En vele miljoenen Pelgrims hebben inmiddels deze brug in het verleden al gebruikt. Het bijbehorende plaatsje is een leuke klein stadje, met smalle straatjes en veel kleine kruideniertjes om de pelgrims van wat eten te voorzien.
Vanmiddag toen wij hier aankwamen kon ik eerst de Refugio niet vinden waar ik 6 jaar geleden geslapen had. In een bar gevraagd naar slaapplaatsen en de man van de bar bleek kamers te verhuren. Even 100 meter lopen en in een spiksplinter nieuw complex kregen wij een mooie kamer. Geregeld dus. Later toch nog de Refugio gevonden en Marijke de slaapkamer laten zien waar ik toen met 12 mensen geslapen heb. (6 stapelbedden met een tussenruimte van 80 cm) Wel heel gezellig! Maar we hadden al toen iets anders, dus een typisch geval van jammer.
Vanmorgen zijn wij eerst uitgebreid Pamplona nog ingeweest. Wel een leuke stad met een gezellig oud centrum. Maar een stempel in de kathedraal kon er nog niet af om 9.55 uur want Truus ging pas om 10.00 uur open. Dit terwijl de stempel naast haar stond. Verder veel wandelaars in Pamplona met grote rugzakken en kleine rugzakjes. Deze laatste doen vaak kleine stukjes van de route. Dat was ook hier in Puenta la Reina waar heel veel duitse mensen lopen met een dagrugzakje en een schelp om hun nek. Blijkt er een bus buiten het dorp te staan waar ze allemaal weer in gaan. Kennelijk doen ze een klein stukje en slapen ze ergens anders. Dit tafareel staat ons wel tegen. Dan begint het een beetje Volendam-achtig te worden. Ik hoop niet dat wij dit veel tegenkomen. Vanmiddag en vanavond nog een leuke ontmoeting gehad met Jan en Frans uit Breda. Beide vrienden vanaf de LTS en nu allebei in de VUT. Jan doet de tocht nu voor de vierde keer 1x fietsen met vijf vrienden 5 jaar geleden, toen hier in spanje lopen met een buurman, toen met de auto met zijn vrouw en nu fietsen met deze vriend. Wel een andere route. Frans deed het voor de eerste keer en ze genoten duidelijk. Zij kwamen net in de Refugio aan toen wij daar ook net aankwamen. En later zaten ze in het zelfde restaurant te eten dus even een kopje koffie aangeboden en lekker bijgekletst.

• 17 Juni 2009 - 20:50

Hans :

Beetje toeristisch allemaal maar ook dit hoort erbij. Toch knap van jullie dat je dit doel weer hebt bereikt. Ook gezellig dat je soortgenoten bij herhaling tegenkomt. Voor morgen een mooie dag, lekker weer en een doel waar ook weer wat te beleven valt. Mooie gesprekken en leuke herinneringen!

Hans

• 18 Juni 2009 - 08:18

Riet:

Je verhaal over de nep duitse pelgrimsgangers doet me denken aan wat Carolien meemaakte in Nepal.
    Na dagen klimmen naar een pas op 4000m hoogte, landde daar toen zij er was een helikopter met een contigent Japanners, die de pas heen en weer bewandelde(hoogte ziek werden) en na een uurtje weer met de helikopter vertrokken.
    Zo: Nepal gedaan!!!!Succes verder echte pelgrims.